Kunsteducatie:

Creativiteit in
het onderwijs

Kunsteducatie:

Creativiteit in
het onderwijs

Mensen helpen hun volledige potentieel te leren kennen én benutten, zie ik als een belangrijke missie. Ik wil kinderen en leerkrachten in hun kracht zetten, zodat zij daar weer betekenis mee geven voor een ander.

Ik vind het belangrijk dat het onderwijs de kinderen in de gelegenheid stelt om zichzelf verantwoordelijk te laten zijn voor hun eigen geluk, door ze te leren hoe zij invloed hebben op hun eigen groei. De opbrengst is dat kinderen leren keuzes te maken en niet meer aan hun omgeving hoeven laten zien dat ze ergens goed genoeg in zijn. Want wie groeit er optimaal onder prestatiedruk? Hierbij is het werken aan het creatieve vermogen van kinderen en leerkrachten de sleutel naar succes.

“Doordat Hilde veel kennis had van zowel het basisonderwijs in heel Nederland, als ook de werkwijze van de leerkrachten, was haar input onmisbaar. Ze gaf niet alleen veel nuttige tips maar gaf ook een belangrijke bijdrage in het creatieve denkproces bij de totstandkoming van het project 'Hollandse Meesters in de klas' voor museum de Hermitage Amsterdam.”

Klasien van de Zandschulp
Co-founder LAVA LAB

lavl

Onderwijsadvies

Door je creatieve vermogen te vergroten kun je kennis op andere manieren tot je nemen of op een andere manier naar je zelf en je omgeving kijken. Dat leidt ertoe dat een vaardigheid verkrijgen meer diepgang krijgt. De prestaties gaan vooruit en je participeert zelfbewuster in de samenleving. Daarom adviseer ik graag hoe je kinderen in de stemming brengt om creatief te worden. 

Educatief ontwerp

Als educatief ontwikkelaar zet ik mijn deskundigheid in om mijn klanten te helpen een onderwijsprogramma of lespakket te realiseren voor kinderen in de leeftijd van 4 t/m 13 jaar. Ik bouw graag bruggen tussen kunst- en culturele aanbieders en basisscholen. Mijn uitdaging ligt in krachten te bundelen waarin eigenheid en creativiteit worden gestimuleerd en uitgebouwd. Ik zorg voor een betere aansluiting met de dagelijkse onderwijspraktijk zodat educatieve programma's beter tot hun recht komen voor de ontwikkeling van élk kind.

mooinh
“Als curator van het festival OVERMOOI werkte ik samen met Hilde, die een lesprogramma voor groep 7/8 opzette over de ruimtelijke omgeving in zes Noord-Hollandse steden, uitmondend in een bewegingsspel op een reusachtige kaart. Zowel de kinderen als de leerkrachten waren enthousiast over les en spel, niet in de laatste plaats wegens de professionele en deskundige voorbereiding.”
Rob van Leeuwen
curator MOOI Noord-Holland

Onderwijs ervaring

Na mijn studie Beeldende Kunst en Design aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem (2004) ben ik gelijk aan de slag gegaan in het Hoger onderwijs. Als eerstegraads docent in de beeldende kunst op een Pedagogische Academie voor Basis Onderwijs. Ruim 11 jaar heb ik toekomstige leerkrachten lesgegeven in kunsteducatie en beeldend onderwijs.  Als studieloopbaan begeleider en leerproces begeleider ondersteunde ik studenten (van 18 tot 55 jaar oud) bij het vormgeven van de eigen studie loopbaan en hun persoonlijke ontwikkeling.

Gedurende mijn carrière als opleidingsdocent heb ik diverse contacten onderhouden met stage biedende organisaties en stagebegeleiders in Gelderland, Overijssel en Noord Holland. Ik heb daardoor honderden basisscholen bezocht om mijn studenten te begeleiden bij hun stages en om assessments af te nemen. Daarnaast ben ik ruim 5 jaar vakgroep voorzitter geweest van de sectie beeldend onderwijs. Ik voerde als resultaatverantwoordelijke vernieuwings- of innovatieprojecten uit voor het onderwijs op het niveau van vak vernieuwing en curriculumontwikkeling. 

hoi
“Net wat we nodig hadden om de zaak eens van de andere kant te zien.”
Tamara Vreeken
Oprichter en voorzitter HOI Foundation